Designtips: Genomskinlig bakgrund

Många har frågat mig om hur jag har gjort den genomskinliga "rutan" som ligger mellan bakgrunden och content så nu tänkte jag visa det! Har tänkt börja med designtips nu för det är många som efterfrågar det, allt för er!

Steg 1. Skapa en ny fil i Photoshop med måtten 180 x 30 pixels. Bakgrunden ska vara transparent.

Steg 2. Använd Rectangle Tool och dra en ruta över hela bilden. Dubbelklicka sedan på Shape 1 i lagerrutan så att du kommer in på Layer Style sidan.

Steg 3. I General Blendning rutan så drar du sedan ner Opacity till hur genomskinlig du vill att rutan ska vara (den jag har på bloggen just nu är runt 40%) Spara sedan bilden i PNG-format i Save for Web and Devices.


Steg 4. Ladda upp bilden på din blogg. Kopiera länken och gå in i din stillmall och leta upp #wrapper. Där ska koden in i backgroundpartiet, alltså ska det stå background: url("DIN LÄNK") repeat; Glöm inte att skriva dit repeat; för annars funkar det INTE! Behöver ni hjälp eller är det något som strular så lämna en kommentar!
background: url("https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/942970/images/2011/untitled-4_168898103.png") repeat;
background: url("DIN LÄNK") repeat;
23
M ä r t h a . V

Bra tips! ÄLSKAR nya designen :)

Anonym

sv: ahha aj eller hur!

Johanna Rise

Åh, har alltid undrat hur man gör det, tack! :D

sv: Tack så mycket, och detsamma, verkligen! :) kram!

Josefin - SAME OLD STORIES ♫♪

Det funkar inte för mig. Antagligen är det nåt fel med min kod i resten av bloggen som gör att det inte funkar :( min blir bara typ bakom headern och inte ner på hela bloggen :/

Emma<3

Mycket fin blogg!



Sv: Tack så mycket!

Allt bra idag? =)

Em

SV; tack du! :D

Frida

söt blogg, hur mår du? :D

kalle

Gud vilken fin blogg du har :) Och du skriver ju fett bra <3

johanna

sv: allt är bra här med :)

jätte fin, men din andra var också fin :)

POOS - Ogarp Foto

Min ser bara finfin ut! :) Är så jäkla nöjd!



allt är bara bra här! är lite trött bara, men det är väl det mörka vädret som gör det :/

Vi kunde väl iallafall få lite snö så det blir ljusare ute? Det tycker jag hade vart riktigt skönt :)

issa - tjejrappare och låtskrivare

sv. tack söt :)



allt bra idag? följas via bloglovin? kram

Emma<3

Sv: Det är bra med mig oxå! :)

Agnes Eriksson

jättefin blogg :)

Johanna Rise

sv: Tack! :) Allt bra idag?

issa - tjejrappare och låtskrivare

sv. oj, nej de har jag inte gjort :) såg bara din kommentar "är inte emot bloglovin byte" så skrev utav bara ren fart haha:)



hoppas du får en bra dag! KRAM

Agnes Eriksson

Taxktack :)

MyzaaN

Super bra tips .D

Anonym

sv: jo, det är toppen tack! :D vad ska du göra idag?

CASSANDRA

sv; hihi ska kolla lite tv, sen plugga ;)



kan inte du visa hur man gör rörliga bilder i ph? :D

Anonym

.

Emelie

Okej.

Tack! Måste bilden vara 80x30 pixlar eller kan man göra den större/mindre? :P

Emelie

Okej, det måste jag verkligen göra sen när jag har nya bilder att göra min nya design med! :D

Emelie

Hej! Jag har lite problem.. Där man ska klistra in bildkoden, där har jag min header, vart ska headern vara då? xD