Lättaste sättet att installera eget typsnitt på bloggen

Det finns som sagt många sätt att installera typsnitt på bloggen, men nu har jag hittat det lättaste sättet någonsin som man inte kan misslyckas med, tack vare Google Web Fonts!


1.Tryck på "Start using fonts" så kommer ni in på denna sidan. Till höger finns det ett filter för vilket slags typsnitt man vill ha, man kan välja på "Serif", "Sans-Serif", "Display" och "Handwriting". Jag valde Handwiting och sedan valde jag fonten "Loved by the king" genom att trycka på knappen "Add to Collection". Efter man har tryckt där så kommer den blåa raden upp längst ner, tryck då på knappen "Use".


2.Scrolla sedan ner lite på sidan och kopierar koden som står i den blåa rutan.


3.Klistra sedan in koden under <head> i din kodmall, glöm inte att klistra in koden på alla kodmallarna!


4.När du lagt in koden på alla kodmallar så sparar du och går in på stilmallen. Leta upp den delen som du vill ha typsnittet på, jag valde mina inläggrubriker (under Entry headers, h3). Ändra under font-family till namnet på det typsnittet som du har valt. Glöm inte att ha några typsnitter efter den typsnittet du valt, vissa äldre webbläsare kan nämligen inte läsa Google Web Fonts.

Och så var det klart! Snabbt och enkelt. Det enda som är dåligt med denna sida är att man bara kan välja dessa fonter som finns på sidan, men förhoppningsvis så laddar dem upp mer fonter snart! Tycker det var ett mycket enkelt sätt att snabbt byta typsnitt. Är det något ni inte förstår så är det bara att fråga på! =)
39
E l s a s f o t o // mode och fotofylld blogg

sv. Tack tack :)

Linn

sv; tack desamma :D

Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Ett annat sätt än hur jag brukar göra, kul att se! =)



sv: varsågod!! <3

fanny

sv: den såg mysig ut!

tack :)

Ida

sv: tack så mycket. Du är så välkomme att titta in igen =).

Brukar faktiskt kika in din oxå har adressen sparad =)

du en fråga? hur har du skrivit dit copyright grejen under "kommentarer"?? ha det gött =)

lisa

sv: åh, vad kul. jag ska absolut hålla tummarna för dig så att du får det! :D

P E T R A

sv; tack snälla du, vad glad jag blir! :D

allt bra? kram

Rakel

sv: tack din blogg e oxå fin :) säg till mej när du följer mej så följer jag dej oxå ^^

Ida Westerberg<3

svar: okej jag följer dig nu också ;d

Emma

Frågestund på bloggen, kika gärna in och ställ en eller flera frågor. Tack på förhand! :D

Daphoto - p h o t o g r a p h y

Svar: Tack så mycket =D

Bra tips förresten måste prova!

» Jarinafoto

Svar: Tusen tack Malin! =)

Felicia Johansson

Tack ska du ha Malin, glad jag blir! :)

M ä r t h a . V

Så fränt! Måste se/testa :D

wilma -

sv: Tack så himla mycket, vad glad jag blir!:D

Just nu är det dock hur dåligt med uppdatering som helst, för jag bloggar för det mesta på http://threelikewe.blogg.se med två andra just nu! Så kika gärna in där också :}



Din blogg är också superfin!

Ida

sv: Förlåt men är lite halv kass på sånt där haha...men kan jag koppa det du la in och vart ska den liksom läggas in under ?..lr vart skriver jag texten? ska den in i både stilmall och och i kodmallarna?

Linda

Tack för kommentaren!

Hoppas du tittar in fler gånger :D

Anonym

sv- det är bra : ) vgd?

Matilda - FOTOBLOGGARE ♥

svar: Jätteroligt! ^^ :D

Nathalie

Sv; Tack :)

Roligt! :D

P E T R A

sv; härligt! allt är bra :)

jojo

fattade typ inget av det innan, tack så mkt ^^

amanda ♥

händer imon :)?

emelieresander

svar: tack så mycket :) ah gör det alltid roligt med nya bloggläsare :)

Helena

fin blogg du har

beccis

god morgon, ha en bra dag!

.::FOTO MORSAN::.

ååh det ska provas!

♥ MALINSBILDER.SE - KLICKA!!

du är med på blogg.se framsida vet du? :D

Viktoria

Jättebra tips :)

rebecca

sv: tack så jättemycket!

♥ MALINSBILDER.SE - KLICKA!!

svar: skulle också vilja hamna där också :D

♥ MALINSBILDER.SE - KLICKA!!

btw, bra tips! :)

Sophie "autophoto"

Tacktacktack :D

bästa tipset!!

elin

det funkar inte för mig. Tror du att det spelar nån roll om man använder Chrome, eller Internet explorer & safari eller vad man ni kan ha. Jag trycker det är skumt. Det funkar inte för mig hur som helst.

Natalie

Tack. Skitbra tips!!

JohnAnderssonW

Tack! Äntligen en person som kan lägga ut detta så man fattar :D

S u s a n n e ✿ F o r s

Bästa tipset, tack! :)

Sofia

Jag tycker det borde funka...? Men det vill sig inte.. Jag har försökt med så mycket olika metoder, men det vill sig inte! Är det något i mina kodmallar som hindrar på något vis..? Jag förstår då inte... Om du skulle vilja ta dig tiden och titta på de och hjälpa mig så skulle det betyda mycket !
Kramar, ssilfver.blogg.se

JOSEFINE -

Tack, det här var verkligen så hjälpsamt! :) x